Företagens frågor i fokus på årlig materialdag

2020-08-31

People networking at AIMday Materials event at the Ångström Laboratory
AIMday Materials har sedan 2008 samlat företag och materialforskare på Ångströmlaboratoriet varje år i oktober. Årets upplaga går av stapeln den 22 oktober och för första gången online. Foto: Martina Sjaunja.

Samverkan kring industrins materialfrågor. I oktober är det dags igen. För trettonde året i rad bjuder Uppsala universitet in företag till AIMday Materials som i år går av stapeln i digital form den 22 oktober.

– Det blir väldigt effektiva möten när människor samlas kring konkreta problemställningar, vilket är själva kärnan i AIMday-konceptet och det går även att åstadkomma online, säger Ernesto Gutiérrez, samverkansledare vid UU Innovation.

AIMday står för Academic-Industry Meeting day och är en mötesform som följer ett visst mönster. Företag och andra organisationer bjuds in och får ställa konkreta frågor utifrån sin verksamhet. Frågorna matchas ihop med akademiska forskare med olika specialkompetenser som tillsammans kan hjälpa företagen en bit på vägen mot att hitta lösningar.

– På en AIMday är det företagen som ställer frågorna och så att säga själva sätter agendan. Forskarna i sin tur väljer själva vilka frågor de vill vara med och diskutera utifrån sin specialkompetens och sitt intresse. Resultatet blir möten som alla parter vet ligger i deras intresse, vilket motiverar dem att ta sig tid, menar Ernesto Gutiérrez.

Företag som en gång deltagit på AIMday Materials tenderar att komma tillbaka år efter år. Och blandningen av globala industriföretag och mindre bolag är stor. Exempelvis så deltog i fjol deltagare från företag som ABB, Sandvik, GEMS PET Systems och Graphmatech.

– Att företagen kommer tillbaka med nya frågeställningar är ett tecken så gott som något på att det är givande att delta. Samtidigt har vi alltid ambitionen att locka nya deltagare som vill komma närmare de starka forskningsmiljöerna inom materialvetenskap som finns här på universitetet, säger Ernesto Gutiérrez.

AIMday Materials äger i år rum den 22 oktober och som ett digitalt event. Anmälan för företag är öppen till och med 15 september.

Hur ska företag då göra för att anmäla sitt intresse för att vara med? Det är enkelt menar Ernesto Gutiérrez:

– I samband med registreringen formulerar du den eller de frågor som du är intresserad av att diskutera med universitetets materialforskare den 22 oktober. Det går också bra att bifoga bakgrundsinformation som du bedömer kan vara relevant för forskarna att känna till. Det är sedan vårt jobb att hitta rätt kompetens med utgångspunkt i dina frågor.

Mer information och anmälan till AIMday Materials 22 oktober 2020

Aktuellt