UU Innovation

”Uttrandefrihet” belönar alla

2016-11-22

Uttr har goda chanser att bli en så kallad gamechanger inom marknadsundersökningsbranschen. Efter bara ett år har grundarna Erik Riddervold och Viktor Nordmark kontor på Östermalm i Stockholm, fast lön och en produkt som snart når marknaden. Hur gick det till?

På ett år har de tidigare Uppsalastudenterna Erik Riddervold och Viktor Nordmark tagit fram en nyskapande metod för marknadsundersökningar och startat bolag med kontor i Stockholm.

Enligt de båda innovatörerna är svaret att Uttr är den första marknadsundersökningen alla blir glada av. Beställaren når människor i vardagen som vill svara eftersom de belönas för besväret.

– Och de som bistår med kaffe, frukt eller wifi får chansen till merförsäljning och nya kunder, berättar Erik.

Marknadsundersökare är annars ungefär lika populära som telefonförsäljare. Deras frågor kan handla om viktiga samhällsfrågor men lika ofta om vilken verkan en viss reklamkampanj haft.

– Folk förstår i regel inte varför de ska lägga ned tid på sådant. Uttr är den första marknadsenkäten folk vill svara på, säger Erik.

Kombinera två branscher

Erik och Viktor träffades när de pluggade till en master i industriell ledning och innovation på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. Under en workshop på Drivhuset i Uppsala hösten 2015 var uppgiften att kombinera två olika branscher till ett nytt koncept. Flygresa och marknadsundersökning parades ihop. Men varför skulle någon vilja svara på frågor frivilligt?

– Jag kom på att respondenten kunde få något för besväret, förklarar Erik. Du kanske sitter på ett Ryan Air-plan är hungrig och upptäcker att en macka kostar en hundralapp. Visst skulle du då svara på några frågor för att få den mackan gratis?

Efter bara en vecka hade Erik och Viktor gjort ett pilottest. Alla som fyllde i en kursutvärdering fick en kopp kaffe på Ångströms restaurang. Kombinationen fattiga studenter och kaffe blev en hit.

– Vi testade det 6-7 gånger och kom upp till 94 procent svarsfrekvens. Det brukar ligga på 20-30 procent, säger Viktor.

Tacksamma för stöd

De båda vännerna tog nu kontakt med UU Innovation och fick hjälp med rådgivning och finansiering. Pengarna användes för att ta fram en testplattform för att verifiera att människor ville använda tjänsten digitalt samt att de var villiga att logga in via sociala medier. En del användes även till att ta fram användaravtal.

– Under hela resan har vi haft stor glädje av affärsrådgivarna på UU Innovation, Moa Fransson och Per Kjellin. De har fått oss att vara ganska tuffa mot vår egen idé och verkligen pröva den från alla håll, det har varit värdefullt, säger Erik.

Sedan hände mycket samtidigt. I november fick de kontorsplats på Drivhuset och medel av Almi. Pengarna användes till att utveckla en prototyp och testa mot webbhotell.

I januari till april deltog de i ett affärsutvecklingsprogram som drivs av Uppsala Innovation Centre.

– Det hjälpte oss att bekräfta alla affärshypoteser. Vi gjorde många testundersökningar och lärde oss massor. Sommaren 2016 fick vi vår första kund, Uppsala kommun, berättar Viktor.

Erik och Viktor ställde fram en bananlåda med frukt samt en cykel försedd med skylten ”Svara på åtta frågor, få gratis frukt”. Efter två dagar hade de hundra svar.

– Det var kul men ohållbart tidsmässigt. Så vi började söka finansiärer. Flera blev intresserade och nästa steg var att starta eget bolag i september 2016, berättar Erik.

Men så blev det inte.

Gick in i nytt bolag

Erik och Viktor hade hela tiden haft koll på en stor profil inom tech-investeringar och avtalade ett möte.

– Det var lite nervöst. Hade han sagt att det var en dålig idé hade vi varit rökta. Men vi fann varandra på en gång, säger Viktor och Erik samstämmigt.

Tillsammans är de tre delägare i ett nytt bolag som bland annat ska utveckla Uttr.

– Vi hade kunnat göra något bra själva också men det hade tagit tio gånger så lång tid. Dessutom har vi nu två skickliga it-utvecklare med oss på heltid, säger Erik.

Men varför Uttr? Viktor förklarar.

– Vi ville ha namnet på ett djur så att vi kunde ha en maskot. Domännamnet var förstås upptaget så vi tog bort en bokstav. Efteråt kom vi på att utter är yttra på engelska. Bättre kunde det inte bli.